onsdag 8 maj 2013

Nödsignal från horisonten

 I Utsikt från livets planet lärde vi känna Lennart Lordi och i Nödsignal från horisonten är han tillbaka med sin andra loggbok.

Lordi fortsätter att skriva om vad som händer med hans familj, skolan och sina vänner ur höstterminen. Och så skriver han om Maria. Maria som tillbringat hela sommaren i Kenya, där hon hälsat på släkten. Och Lordi har väntat och längtat efter att Maria ska komma hem igen. Men när de väl träffas igen blir det inte riktigt som Lordi tänkt sig, det blir liksom bara så konstigt. Och Maria verkar dessutom vara mer intresserad av att vara med Konrad.

Men det händer roliga saker också! Lordis föräldrar blir sugna på att skaffa husdjur igen, Lordi blir måltjuv, fröken ska ha barn (vilket kanske inte verkar så kul till en början med, eftersom det betyder att klassen får vikarie) och vi får ta del av ett av världens mest pinsamma luciatåg någonsin!

Nödsignal från horisonten kan, precis som första boken om Lordi, kännas väldigt episodisk. Det händer så himla mycket och Lordi skriver och berättar allt eftersom saker och ting händer och tankar och frågor dyker upp i hans huvud, varför berättelsen kan tyckas lite hoppig. Men ärligt talat, så är det ju så här livet ser ut. Det händer saker HELA tiden, hjärnan kommer på nya saker var och varannan minut och det finns inte alltid någon strukturerad given ordning för när det ska hända något. Jag tycker dagboksformatet funkar jättebra och jag tycker också att Tove Berggren återigen lyckats med att spegla en kille på mellanstadiets (hur gammal är Lordi egentligen?! Jag tänker mig i alla fall att han går i mellanstadiet) vardag med fingertoppskänsla! Och hon får till den där lagom balansen mellan roligt och allvarligt.

Jag blir återigen väldigt glad av att läsa om Lordi och ta del av hans funderingar om smått och stort. Och så blir jag väldigt sugen på att smaka Tuppkaka. Ska baske mig försöka baka det nån gång snart. Tack för receptet Lordi!

Och vill man veta mer om Lordi, så kan man följa honom på hans alldeles egna blogg!

2 kommentarer:

  1. Hej Anna! Då Lennart Lordis första loggbok Utsikt från livets planet är slut på lager har Bonnier Carlsen beslutat att trycka upp fler - och på baksidans omslag finns ett citat om boken - av dig! Många hälsningar från Tove:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men oj vad skojigt! Vilken superrolig nyhet. Nu kommer jag gå med ett stort flin resten av dagen :)

      Radera