måndag 31 juli 2017

Ottoline and the yellow cat

Länk till adlibris och bokus
Jag älskar Chris Riddells detaljrika och uttrycksfulla illustrationer! Ändå har jag inte läst böckerna om Ottoline (Ottolina på svenska) och det är nog mest på grund av tjat och uppmaningar från en elev på min skola som anser att Ottolina-böckerna är de bästa som finns som jag nu äntligen kommit till skott och läst första boken, Ottoline and the yellow cat.

Ottoline bor i en lägenhet i Pepparkvarnshuset (the Pepperpot building) tillsammans med Mr Munroe, en liten och mycket hårig figur med norskt påbrå som avskyr regn och att bli borstad. Ottolines föräldrar finns med på ett hörn, men de är ständigt iväg på resor till världens alla olika hörn och är därför aldrig hemma. Men på nåt mystiskt vis verkar de ändå ha full koll på sin dotters olika förehavande. Till sin hjälp har Ottoline också en rad anställda som tar hand om henne, städar, bäddar och fluffar kuddar, lagar mat, etc. Så någon nöd verkar det då rakt inte gå på Ottoline.

I staden där Ottoline bor har det på sistone inträffat en rad inbrott hos rika damer vars juveler och smycken blivit stulna, men dessutom har deras knähundar efter inbrotten försvunnit upp i rök. Ottoline och Mr Munroe börjar luska i fallen och så småningom tar en listig plan form.

Det här är en riktigt charmig och snäll detektivhistoria där illustrationerna spelar minst lika stor roll som texten. Jag får erkänna att jag faktiskt blev förtjust. För inte längesen gavs fjärde boken om Ottoline ut, Ottoline and the purple fox, men fortfarande finns endast de två första böckerna om Ottoline översatta till svenska. Det är riktigt synd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar