måndag 13 februari 2017

Odjuret i labyrinten

Länk till adlibris och bokus
Antikenintresserad som jag är blev jag väldans glad när man på Btj's förlagsdagar i höstas fick ett exemplar av Odjuret i labyrinten av Annika Thor och Jakob Wegelius. Det har dock tagit lite tid att läsa hela, men det är en perfekt bok att läsa i lite då och då mellan andra böcker.

Odjuret i labyrinten består av ett tjugotal berättelser eller myter. Thor inleder med hur allting började, hur jorden blev till, hur titanerna skapade världen och hur gudarna föddes och därefter följer ett antal både kortare och längre berättelser ut den grekiska mytologin, både välkända och mindre kända. Den om Psyche var relativt okänd för mig liksom den om det äldre paret Philemon och Baukis. Eller så har jag bara glömt dem. Kul var det hur som helst att återuppliva minnet av alla dessa historier. Annika Thor ger en egen ton åt berättelserna genom att sticka in små kommentarer här och där och Jakob Wegelius illustrationer är både vackra och ibland skrämmande. Det här är en bok att läsa i lite då och då, som jag gjorde, eller att läsa högt ur (om både läsare och lyssnare klarar av ord som penis och en och annan kärleksscen, något jag hört kan upplevas som lite besvärande för såväl lärare som elever när det gäller högläsning i klassrummet)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar