tisdag 27 december 2016

Min bror monstret

Länk till bokus och adlibris
Med en mamma som är död och en pappa som har stuckit så är det femtonåriga Benjamin som fått träda i vuxenrollen. I ett slitet höghus bor han med sin dövstumma storebror vars intellektuell är på en tvåårings nivå, men som sett till det fysiska är stor och stark som en oxe. Benjamin själv är så liten till växten att han fått öknamnet syrsan. Så att låta andra tro att hans bror är det beryktade monster som lemlästar kattungar och sparkar in dörrar är ett effektivt skydd mot såväl mobbing i skolan som de kriminella gängen som rör sig i Benjamins område.

När Benjamin en dag saknar pengar till hyran ser han ingen annan utväg än att ta ett lån av gängledaren Snake, trots att han vet att han knappast kommer att kunna betala tillbaka. Men Snake har en annan lösning på avbetalningen. Om Benjamins bror, monstret, bara kan agera livvakt så kommer Snake att stryka skulden och dessutom betala bröderna rundligt. Men ett livvaktsjobb leder till ett annat och snart har Benjamin fått sig själv och sin bror insyltade i det gängkrig som Snake är inblandad i. Varje uppdrag blir farligare och risken för att Snake och hans undersåtar ska upptäcka sanningen om monstret ökar för varje dag. Men pengarna som Benjamin får för de livvaktsuppdrag som hans bror utför väcker också drömmar om ett annat liv och erbjuder en möjlighet att fly det liv han lever idag. Frågan är bara hur högt pris han själv och hans bror måste betala för att kunna förverkliga drömmarna.

Min bror monstret är en beckmörk skildring av fattigdom, utsatta människor och kriminalitet men samtidigt ger Mårten Sandén en ömsint berättelse om syskonskap. Jag gillar den mörka stämningen som målas upp och jag rycks med av Benjamins triumf över den bluff han iscensatt vid sidan om den oro han känner för att bli avslöjad. Här finns ljusglimtar i berättelsen, men mörkret hänger hela tiden över som en våt filt. Jag gillade att läsa Min bror monstret, men tyckte att upplösningen gick väl hastigt undan och slutet tycker jag känns aningens platt, vilket dessvärre drar ner mitt totala intryck och omdöme om boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar