måndag 21 november 2016

Den tusende följaren

Länk till adlibris och bokus
Sjuttonåriga Stella lever ett rätt vanligt tonårsliv med skola, vänner och pojkvän. Men Stella är också ett stort namn på Youtube. Som Stella Star har hon tiotusentals följare och mycket av fritiden går till att planera inlägg, filma, klippa och redigera. Hon är väldigt nära att få ett kontrakt med ett managementbolag och kan därmed inom kort börja tjäna pengar på sin youtube-kanal. Stellas tillvaro tycks med andra ord nästintill perfekt om det inte vore för den där länken som någon lägger upp i kommentarsfältet till en av Stellas klipp.
Har du inte fått nog? Vill du veta ännu mer om mig? Och få veta saker som jag aldrig avslöjat för någon förut? Möt Nova Star och följ min nya kanal. Klicka här, please!
Länken går till en video med en tjej som är kusligt lik Stella och som filmar från ett ställe som lika gärna skulle kunna vara Stellas eget rum. Till och med Stellas egna vänner, och ännu värre - hennes egen pojkvän, tror till en början på att det är Stella som lagt upp klippet, vilket gör Stella förfärad. För Nova Star säger saker som Stella aldrig någonsin skulle kunna ställa sig bakom. Och det värsta är att Nova Stars klipp redan fått tusentals visningar och i kommentarsfältet kan Stella Star läsa hur hennes gamla trogna följare älskar den nya Nova Star.

I ett försök att stoppa Nova Star gör Stella en polisanmälan, men det är inte mycket polisen kan göra och det är inte heller något prioriterat fall. Stella känner sig maktlös. Det är illa nog att någon stulit hennes identitet på nätet. När Nova Star dessutom tränger sig in i Stellas privata liv inser Stella att om inte polisen kan göra något så måste hon själv försöka stoppa den här tjejen som utger sig för att vara hon själv.

Det var ett tag sen jag nu som jag läste Jenny Milewskis Den tusende följaren och jag får faktiskt anstränga mig lite för att komma ihåg vad den handlade om. För mig är det här med andra ord en bok som inte lämnade några större avtryck. Storyn är det förvisso inga fel på. Den känns både aktuell och ny och fräsch, och överlag funkar berättelsen väl fram till slutet, då det dessvärre spårar ut totalt och blir väldigt verklighetsfrånvänd. Det största problemet jag har med Den tusende följaren är känslan av ytlighet. Hela tillvaron som Stella lever i är yta, yta, yta och tyvärr tycker jag inte att Milewski heller riktigt lyckas tränga ner under denna yta och ge en mer komplex bild av Stella. Men det är min åsikt. Jag tror ändå Den tusende följaren kan locka många läsare i tonåren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar