fredag 7 oktober 2016

Tricks

Länk till adlibris och bokus
Björn Sortland är en norsk ungdomsboksförfattare vars böcker jag gillar skarpt. Han har lite samma poetiska språk som i Gunnar Ardelius Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag behöver dig så himla mycket (en av mina favoritböcker för övrigt). Tricks är förvisso ingen språklig sensation utan är istället en lättläst, söt och väldigt underhållande liten berättelse om en förälskad sextonårig kille.

Huvudpersonen, vars namn aldrig nämns, är kär i Janice och har så varit i ungefär ett helt år. Janice är från Colorado och har varit utbytesstudent i Norge under senaste året och därmed bott i huvudpersonens familj. Kruxet är ju nu att det är dags för Janice att åka hem och vår huvudperson börjar alltså inse att tiden är knapp om han ska våga berätta för Janice att han är kär i henne.

Ruth, som är hans bästa kompis, och som vet hur kär han är i Janice uppmuntrar honom att bjuda ut henne innan det är för sent. Ruth har en del tricks som hon delar med sig av. Hon föreslår att han ska bjuda på fin middag på den där stjärnkrogen. Men det är ju svindyrt så för att få pengar till restaurangen får han hänga med Ruth när hon jobbar. Hon har nämligen diverse extraknäck som reklamutdelare och hos en mjölkbonde och Ruth går med på att ge en del av sin lön till sin kompis om han bara hjälper henne.

Och middag på stjärnkrog blir det minsann. Men det blir ändå inte riktigt som det var tänkt. Fast det behöver å andra sidan inte vara något dåligt.

Historien i Tricks är visserligen rätt så uppenbar men det gör absolut ingenting för berättelsen är ändå så söt och har en fantastiskt rolig scen i slutet. Jag stänger igen boken med ett stort leende på läpparna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar