tisdag 18 oktober 2016

I mitt namn

Länk till adlibris och bokus
I mitt namn. En bok om att vara trans handlar precis om det som titeln skvallrar om: en bok om att vara trans, alltså. Moa-Lina Olbers Croall har intervjuat olika transpersoner, några kända, några okända, i olika åldrar och i I mitt namn får vi ta del av deras berättelser. Varvat med de personliga berättelserna som de intervjuade personerna delar med sig av, finns rena faktaavsnitt om vad trans är, hur transformeringsprocessen går till, vart man kan vända sig med sina funderingar och mycket annat. Här finns film- och boktips och sist i boken en ordlista samt en gedigen länklista.

I mitt namn vänder sig till den som går i egna funderingar kring sin könsidentitet, men den vänder sig också lika mycket till cispersoner, det vill säga icke-transpersoner, som kanske känner någon transperson eller har någon i sin närhet som man vill stötta och förstå. I mitt namn gav mig mycket kunskap och framför allt gav det mig insikter om hur hur lite jag faktiskt visste kring dessa frågor och transpersoners situation. Den här boken borde absolut vara obligatorisk läsning för skolsköterskor och skolkuratorer, eller ja, varför inte alla som jobbar i skolans värld!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar