onsdag 18 maj 2016

Superkrafter

Adlibris eller bokus har boken
Vem har inte nån gång önskat sig superkrafter? Tänk att kunna flyga, vara supersnabb eller superstark och vara en superhjälte som alla ser upp till. Tänk också om man plötsligt en morgon vaknar upp och helt oförklarligt har fått superkrafter under natten!

Sjuttonåriga Klara och Oscar träffas på en misslyckad fest i Stockholmsförorten Spånga. Klara blir värsta ovän med bästisen Snygg-Sara och Oscar blir tokfull och spyr ner ett helt badrum. Inget vidare alltså och tillsammans lämnar de festen och slår följe hem. Under tiden de promenerar tornar molnen upp sig och det börjar regna. Det vill sig inte bättre än att Oscar och Klara träffas av blixten (just som deras läppar dessutom ska till att mötas) men tack och lov klarar de sig oskadda. Det är först nästa dag som de båda inser att blixtnedslaget faktiskt påverkat dem - och det på ett vis som de aldrig ens kunnat drömma om. De vaknar nämligen upp med superkrafter!

Oscar kan kontrollera eld (eller, ja, kontrollera kan han ju verkligen inte till en början, vilket får en del lustiga konsekvenser, men ändå...) och Klaras superkrafter består i att hon kan orsaka andra levande varelser smärta. De inser så klart att de måste lära sig att hantera sina krafter och båda är överens om att de vill att något gott ska komma ut av deras nya förmågor. Trakten har på sistone störts av ett gäng nynazister som slåss och förstör och Klara och Oscar ser det som sin uppgift att stoppa gänget. Men det visar sig lättare sagt än gjort, dels för att de ännu inte kan hantera sina krafter och dels för att deras intervention i nazistgänget blir mer omfattande och komplicerad än vad de kunnat ana.

Superkrafter - på gott och ont är Karl Modigs debutroman, vilket tyvärr märks allt för tydligt. Textmässigt spretar det både hit och dit, karaktärer och gestaltning kunde gärna ha fått mer omsorg, här finns luckor eller trådar som inte knyts ihop tillfredsställande och scener som inte tillför någonting till berättelsen. Som när Oscar står i duschen efter skolidrotten och någon höjer värmen. (Jaha? Så han ska inte känna att det blir varmt?) Eller att Klaras relation till den före detta så kallade bästisen bara lämnas vind för våg. Eller att Oscars mamma är borta mycket (vad har det med saken att göra?). Eller att Klaras skitstövel till mamma mot slutet verkar ha ändrat inställning - allt som behövdes var tydligen bara lite smärtbehandling och hotelser. Och en hel del annat som jag inte tänker ta upp, men jag tror jag gjort det klart för var och en som läser mitt inlägg att här finns mycket som jag inte köper.

Det blir lite som att Modig bestämt sig för att han ska skriva en spännande och lite smårolig bok och sen gjort upp en lista på saker han vill ha med. Superkrafter. Check. Slagsmål. Check. Kärlek (tänkte först skriva kärlekspirr, men då det saknas övertygande känsloförmedling så blir det rätt och slätt kärlek) Check. Het sexscen i hallen. Check. Nazister. Check. Militärer. Check. K-pistar (?!). Check.

Ja, tyvärr. För min del blir detta ett djupt bottennapp och en supersågning. Jag hade faktiskt ändå vissa förväntningar på Superkrafter. Det är synd att Modig inte arbetat mer med texten eller att han inte fick en bättre redigerare och jag förstår faktiskt inte att Gilla förlag som ju brukar ha en suverän utgivning släppt igenom denna bok. Jag spekulerar kring om det är nån slags "kompisdeal" eller om det kan vara så att Gilla vill lyfta och uppmuntra en oerfaren författare? Slutet på Superkrafter öppnar upp för en fortsättning och det är bara att hoppas att tvåan, om den ges ut, blir bättre.

2 kommentarer:

  1. Åh, tack! Den där har legat i min ska-läsa-hög ett par veckor nu men jag har inte varit sugen på den. Nu plockar jag undan den med gott samvete :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Fast jag kan ändå tänka mig att nån (inte van läsare) i åk 7-9 kan uppskatta boken.

      Radera