torsdag 7 april 2016

Alla mina sinnen

Finns t.ex. på adlibris eller bokus
I Alla mina sinnen får vi en genomgång av alla våra sex (!) sinnen: i tur och ordning får vi läsa om synen, hörseln, luktsinnet, smaken, känseln OCH det som kallas vårt sjätte sinne. Valentina Villareal Thibblin är mellanstadielärare och att hon har det pedagogiska tänket märks när man läser hennes bok. Det är lekfullt skrivet med ett väldigt personligt tilltal och kuriosa blandas med fakta.

Jag hade dock önskat lite mer fakta om hur sinnesorganen fungerar. Några av kapitlen tycker jag lägger mer vikt vid att ta upp ordspråk och talesätt än fakta om själva sinnet. Försök till att vara käck och rolig och att få med så många uttryck som möjligt gör att en del meningar känns lite ad hoc. Till exempel när ett avsnitt om ugglans syn avslutas med meningen "Är du klok som en uggla?" Vad har det med saken att göra, liksom?

Men Alla mina sinnen är annars en välkommen faktabok med härliga illustrationer av Mia Nilsson som kan fungera bra på lågstadiet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar