söndag 31 januari 2016

Något för 2016?

Alla dessa böcker! För tre år sen skrev jag ett inlägg där jag listade en hel radda böcker som står/stod på min vill-läsa-lista och faktiskt så kan jag nu konstatera att jag faktiskt lyckats läsa ett par av dem. Och några har jag faktiskt tappat suget för att läsa. För hela tiden, konstant, varje dag får jag nya lästips, kommer det nya böcker och ja, det är helt enkelt dags att revidera den där vill-läsa-listan. Uppdatera den och hoppas på att jag ska hinna med några av följande i år...

Om vi då börjar med de som får följa med från den gamla listan så kommer Joyce Carol Oates roman om Marilyn Monroe, Blonde, antagligen för evigt stå kvar tills jag tagit mig för att läsa den. (Men den är ju så tjock...) Sen följer även Murakami, Kafka på stranden och Johanna Nilssons Hon går genom tavlan ut ur bilden samt En gåtfull vänskap av Yoko Ogawa med som titlar jag fortfarande är väldigt nyfiken på. (Övriga olästa böcker på listan står för rättvisans skull kvar på listan men har halkat längre ned)

Nya på listan är:
  • Kate Atkinson, Liv efter liv. Efter att ha hört talas om den på en bokcirkel i slutet av 2015 har jag varit supersugen på att läsa denna intressanta roman som handlar om en kvinna som föds och dör om och om igen och som på så vis liksom lever sitt liv om och om igen fast med små, eller stora, variationer. Hade hoppats på att få med den på semestern nyligen, men tyvärr var det kö på bibblan och pocketversionen hade ännu inte kommit ut.
  • Margaret Atwoods dystopiska Oryx och Crake borde egentligen funnits med redan på den tidigare listan. Hur kunde jag glömma den!
  • Ännu en dystopi: Ull av Hugh Howey har varit hemma och vänt två gånger redan! Kommer 2016 bli ett bättre år för Ull?
  • Skorstensjul av Mårten Sandén är jag faktiskt övertygad om att jag kommer att läsa i år. Jag brukar ha för vana att läsa de där julkalenderböckerna ett år efter att de kommit ut och det lär bli så även med denna.
  • Charlotte Brontës Villette har också varit hemom och vänt men fått lämnas tillbaka på grund av tidsbrist. Jag har till och med lekt med tanken på att köpa den, men av erfarenhet vet jag att jag nedprioriterar de böcker som står i min egna bokhylla eftersom jag ju alltid kan läsa dem sen. Så det är en dålig idé. Men snyggt omslag har den och kanske köper jag den efter att jag läst den istället då.
  • En bön för de stulna av Jennifer Clement utspelar sig i Mexiko och handlar om unga utsatta kvinnor på landsbygden som riskerar att kidnappas av knarkkartellen om de är för vackra. Därför försöker deras mödrar istället göra dem fula eller få dem att likna pojkar. Troligtvis en mycket intressant, engagerande och skrämmande roman. Och kanske en utmärkt bok att lägga fram som förslag i bokcirkel?
Och så några thrillers:

  • Efter att ha läst Gillian Flynns Mörka platser och Gone girl och gett dem omdömet skitspännande så är jag så klart supernyfiken på Vassa föremål.   
  • Patricia Highsmiths Främlingar på ett tåg gavs ut första gången 1950, hyllades, filmatiserades av Hitchcock och kom i nyutgåva i somras. Och nånstans har jag för mig att jag läst att den ska filmatiseras på nytt. Jag vill läsa!
Jag skulle kunna lägga till ännu fler titlar än ovanstående. Jag har till exempel inte ens brytt mig om att ta upp alla böcker som kommer ut i år. Och det finns även en hel radda barn- och ungdomsböcker som jag också vill läsa men ännu inte hunnit med, men jag får hejda mig nånstans. Och dessutom är sannolikheten större att jag ändå får in de barn- och ungdomsböcker jag vill läsa i min läsning 2016, så jag struntar helt enkelt i att lista dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar