torsdag 17 december 2015

Jag var här

Finns t.ex. hos adlibris eller bokus
Codys bästa vän Meg tar livet av sig på ett motellrum. Allt är planerat in i minsta detalj och alla, inte minst Cody, är chockade. Sprudlande, livfulla Meg finns inte längre! Hon ville inte finnas längre. Hur har Cody kunnat missa att Meg mått dåligt? Hur har Meg inte ens sagt något till Cody? Är det inte sådant här bästa vänner ska kunna anförtro varandra? Megs familj är så klart utom sig av sorg och ber Cody att åka till Tacoma, den universitetsstad som Meg flyttat till för att plugga bara ett drygt halvår tidigare, för att packa ihop Megs grejer. I Tacoma möter Cody de människor Meg umgicks med, bland annat de personer som Meg delade studenthem med. Men Cody möter också Ben, killen som krossade Megs hjärta. Självklart anklagar Cody den här tvålfagre casanovan, för förutom Cody själv är Ben den person som stod Meg närmast och alltså borde han ha kunnat förhindra det som hände.

Men den största chocken kommer när Cody tar sig in i Megs dator och hittar krypterade filer som visar hur Meg varit aktiv på en självmordssajt och att någon där uppenbarligen har hjälpt Meg att både ta beslut, förbereda och planera självmordet. Cody tänker inte låta den här personen komma undan. Men hur ska hon kunna komma åt en person vars signatur på ett nätforum är det enda hon känner till?

Jag som verkligen gillade Gayle Formans Om jag stannar hade onekligen en del förväntningar på Formans senaste roman, Jag var här. Men även om jag kände tårarna stiga till bräddarna vid något tillfälle så blev jag inte lika övertygad till att låta tårarna flöda fritt till denna bok. Trots detta så tycker jag om Jag var här.  Det är en både drabbande och viktig historia. Jag tycker mycket om hur Forman låter Cody gå igenom hela spektret av känslor som kan drabba en som förlorar en närstående: sorgen, tomheten, chocken, vreden. Skuldkänslorna. Allt om hur Cody tar sig an sorgen och förlusten känns så genomäkta och likaså hur Cody sakta accepterar att hennes version av Meg inte är oklanderlig. Men kärlekshistorian. Mja, den tycker jag känns lite krystad och det är nog därför jag inte sväljer Jag var här med hull och hår. Men i övrigt: Det här är en mycket bra bok. 

Tack Modernista för rec.exet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar