måndag 17 augusti 2015

Årstider

Ett antal klassiska Stephen King romaner har under våren kommit i nyutgåvor på albertbonnier förlag med nya snygga lockande framsidor. Här finns The Shining, Lida, Jurtjyrkogården och Dolores Clairborn. Jag blir sugen på att läsa flera, men den jag läste under min sommarledighet blev novellsamlingen Årstider. Hur man nu kan kalla det noveller när det bara är en som understiger hundra sidor. Den längsta är på drygt tvåhundra sidor!
Finns i storpocket hos adlibris eller bokus

Hur som helst, åtminstone två av novellerna i samlingen är väl kända. Om inte i novellform så åtminstone som de filmer som de ligger till grund för. 

Den första novellen, Vårbedrifter är den novell som filmen Nyckeln till frihet är baserad på. Bankmannen Andy hamnar i fängelset Shawshank för att avtjäna sitt livstidsstraff för mord på sin hustru och dennes älskare. Andy hävdar bestämt att han är oskyldigt dömd, men fogar sig i sitt öde och blir en mönsterfånge. 

Sommardåd handlar om trettonårige Todd som gör upptäckten att en gammal nazist bor i hans område. Självklart är den gamle mannen, som nu lever under annan identitet, efterlyst, och Todd vet att han har en hållhake på den gamle. Den här novellen är ondskefullt otäck och jag får nog säga att detta är min favorit av de fyra novellerna.

Höstgärning är mer känd som film under titeln Stand by me - en ruskigt bra film som jag sett om många gånger. Och har man sett filmen så känner man i stort sett igen allt. Det var förvisso ett tag sen jag såg Stand by me nu, men jag kan nästan slå vad om att filmmanuset följer novellen nästintill till punkt och pricka.

Den sista novellen, Vinterverk, handlar om en exklusiv klubb där man träffas och berättar historier för varandra. En av dessa historier som berättas handlar om en ung gravid kvinna som blir en av de första att få lära sig andningsprofylax. Slutet är något bisarrt och påminner mest om de skräckhistorier som King brukar spotta ur sig. För möjligtvis med undantag av sista berättelsen, Vinterverk, så ska novellerna i Årstider snarare kategoriseras som thriller/spänning än skräck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar