onsdag 3 juni 2015

Mitt hjärta hoppar och skrattar

Finns t.ex. att köpa hos adlibris eller bokus
Mitt hjärta hoppar och skrattar - bara titeln gör ju en glad! Och visst blir man riktigt salig av att läsa om Dunne. Hon är så lycklig mest hela tiden. För hon räknar liksom bara de gångerna hon är lycklig. Men visst händer det att Dunne är olycklig också. Över att Ella Frida flyttat till Norrköping, över att Mickan och Vickan är elaka och nyps och över att Dunne själv sprutat ketchup över både Mickan och fröken.

Men det räcker med att tänka på Ella Frida och hur roligt det är i Norrköping för att Dunnes hjärta ska börja hoppa och skratta igen. Det finns liksom inget bättre än att ha en bästa kompis!

Mitt hjärta hoppar och skrattar är andra boken om Dunne och jag tycker precis lika bra om denna som den första, Mitt lyckliga liv. Det här är så himla bra skrivet om lågstadieåldern; om skolan, klasskompisar och hur man kan känna sig när någon är dum. Men framför allt om hur man kan känna sig när man är glad och lycklig.

Böckerna om Dunne borde inte bara läsas av alla barn på lågstadiet, utan också av deras föräldrar och av alla de som jobbar med de yngre skolbarnen. Rose Lagercrantz är så alldeles utomordentligt skicklig på att få Dunnes känslor att riktigt stråla ut från boksidorna. Och Eva Erikssons uttrycksfulla illustrationer hjälper givetvis till att förstärka varenda en av alla känsloyttringar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar