onsdag 20 maj 2015

Mitt namn är O

Se mer på adlibris eller bokus
Detta är lite som en agentfilm, fast med twist. Sam Enthovens Mitt namn är O börjar med att huvudpersonen står på ett högt torn, ungefär tvåhundra meter över marken, och blickar ut över London. Han har ett uppdrag: att bryta sig in i Englands Centralbank och det är detta han förbereder sig inför när berättelsen börjar. Bokens femtonårige hjälte heter O och, förutom det att han ska till att utföra ett livsfarligt uppdrag, så förstår man snart att han inte är som alla andra femtonåringar. O föddes i ett speciellt avelsprogram, under hela sitt liv har han kontrollerats av någon annan, han har tränats till att bli det han är idag; någon som kan stjäla, spionera, döda åt härskarna som styr honom. För härskarna är O ett oskrivet blad - en person utan egen identitet och O kan ändra sig och förställa sig till nästan vem som helst. O är nämligen en hamnskiftare.

Men O vill vara fri. Han har i hemlighet tränat och lärt sig den allra svåraste konsten, nämligen att vara sig själv. Hans härskare tror att O bara ska genomföra sitt uppdrag som vanligt, men ikväll tänker han visa dem vem han egentligen är.

Mitt namn är O är en annorlunda, rätt så skruvad actionhistoria, som man nästan skulle kunna säga snuddar vid dystopigenren. Det är spännande och går alldeles för snabbt att läsa. Nästan så att jag hellre hade sett att Enthoven utvecklat denna lättlästa roman till en fullängdare istället.


2 kommentarer:

  1. Vad intressant att du tänkte att O var en kille. Jag tänkte att det var en tjej och blev tvungen att gå tillbaka och läsa om boken när jag såg flera recensioner säga "han". Och mycket riktigt, boken berättar aldrig om det är en kille eller tjej - snacka om oskrivet blad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha! Är det sant? Vad intressant. Nu måste ju jag också gå och kolla i boken.

      Radera