söndag 18 januari 2015

En julsaga

adlibris och bokus har boken
Lagom till julen kom Modernista med en tidig julklapp; en nyöversättning av Charles Dickens klassiska En julsaga.

Jag hann precis läsa boken och insupa lite julkänsla innan jag lämnade julpyntet, glöggen och pepparkakorna för att tillbringa julledigheten på varmare breddgrader.

Berättelsen är välkänd; den snåle, girige och själsligen kalle Ebenezer Scrooge får på julaftonskvällen påhälsning av sin gamle kompanjon, den nu avlidne Marley, som varnar Scrooge för att fortsätta sitt giriga och hårda leverne. Gör han inget för att ändra sin syn på livet och sina medmänniskor kommer han att sluta på samma vis som Marley och plågas med att bära tunga kedjor i livet efter detta.

För att Scrooge riktigt ska förstå hur han lever idag blir han under julaftonsnatten hemsökt av tre andar; De gångna jularnas ande, De nuvarande jularnas ande och De kommande jularnas ande som var och en leder Scrooge genom natten och visar honom hur hans liv varit, är och kommer att bli.

Självklart har jag jag läst En julsaga tidigare, men då i bearbetade barnvarianter, och jag har även sett flertalet filmatiseringar av boken (mest minns jag Disney-versionen med Joakim von Anka som Scrooge) men detta är alltså första gången jag har läst En julsaga i sin helhet.

Ett försenat tack till Modernista för den tidiga julklappen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar