lördag 23 augusti 2014

Dracula

2013-års utgåva finns tex hos adlibris och bokus
Klassikern från 1897, översattes på nytt till svenska och gavs ut förra året. Vad Bram Stokers Dracula skulle handla om var knappast någon överraskning för mig, att den däremot är en omständlig, stundtals dryg tegelsten på 550 sidor (574 om man räknar med efterordet i denna utgåva) hade jag inte förväntat mig att tycka.

Dracula börjar dock väldigt fängslande med att vi får följa den unge advokaten Jonathan Harker, som skickas iväg på uppdrag till ett främmande land för att förbereda inför greve Draculas fastighetsköp i England. Den unge advokaten skriver dagbok om sitt reseäventyr, och tonen i dagboken är relativt lättsam fram till det att Harker börjar känna ett obehag i närheten av greven och sedan också finner sig bli inlåst hos Dracula.

Hemma i England väntar Harkers fästmö Mina Murray på att höra av sin fästman, hans brev har slutat komma, och under tiden tillbringar hon allt mer tid med väninnan Lucy som nyss var omsvärmad av friare och nu tycks bli allt sjukare, trots den nederländske Dr Van Hellsings experthjälp. Van Hellsing misstänker vampyrism, men hur har det gått till? Och kan han övertyga sina medhjälpare och Lucys närstående om att vidta alla de nödvändiga åtgärder som behövs?

Fram till två tredjedelar av boken är spänningen tämligen hög, berättelsen presenteras för läsaren i form av brev och dagböcker från i stort sett alla inblandade karaktärer. Dock tycker jag spänningen avtar något efter att man löst alla sjukdomsmysterier och lyckats lokalisera "smittkällan" och istället fokuserar på en lite för omständlig jakt på greven. Berättelsen har driv, absolut, men med dagens mått skyndar berättelsen långsamt.

Mystiken kring greve Dracula och den mörka gotiska stämningen som präglar romanen är bara ett par av de saker som gör Dracula läsvärd än idag. Jag tycker också det är något bedårande och intressant över hur mån Stoker är om att låta sina huvudpersoner vara så moderna och med i sin tid genom att sätta fonografer och reseskrivmaskiner i händerna på dem. Dracula håller fortfarande för många diskussioner och analyser om man så vill. Men nu ska jag se till att se om filmen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar