torsdag 5 juni 2014

Två städer

Se mer på adlibris eller bokus
Även Eva Susso ger sig in i dystopiträsket med Två städer. Jag har inte tidigare läst något av Susso, men har ändå en uppfattning om vilka slags böcker hon brukar skriva; typ böcker som tilltalar tjejer och som handlar om kärlek och relationer. Så Två städer känns med andra ord lite som ett nytänk från Sussos sida.

Leon har under två år vandrat genom ett öde landskap med sin schäfer Devil som enda sällskap. De två var de enda som överlevde när det sotiga skyfallet kom och svepte bort människor, djur, hus och vägar med den klibbiga geggan. Så en dag stöter han på Anja, en tjej i hans egen ålder som blir hans följeslagare och hans kärlek. När de kommer till en muromgärdad stad tror de att de funnit sin räddning. Men bakom den höga muren styr den onde diktatorn él-Tyrann som delat staden i en rik och fattig del och män och kvinnor lever helt och hållet åtskilda. Leon och Anja skiljs åt, men hoppet om att kunna återförenas och fly växer sig större när var och en på sitt håll hör rykten om att det finns planer på att störta diktatorn.

Även om jag nu inte läst något av Susso tidigare så hade jag ändå större förhoppningar på Två städer. Men jag får bara känslan av att Susso skrivit ned lite idéer från diverse aktuella ungdomsdystopier på ett papper, klippt itu lapparna, lagt dem i en skål och sen plockat upp en lapp nån gång här och nån gång där och gjort nåt eget. Jag tycker inte det känns fräscht. Det känns inte nytt. Men det ligger i alla fall helt i tiden med en dystopi.

Jag tycker dock inte om när det inte ges någon tydligare förklaring på den stora katastrofen. Vad är det som har hänt egentligen? Och varför funderar INGEN i boken på varför världen ser ut som den gör?! Tidsförloppet är också luddigt. Vi får veta att Leon strövat omkring ensam under två år. Men sen då? Hur länge vandrar han och Anja? Hur lång tid går medan de befinner sig i staden? För nog måste mycket mer tid än bara drygt två år gått om där finns barn som aldrig sett nåt annat än insidan av muren. Jag får inte svar på mina frågor när det kommer till det dystopiska - och det gör mig ganska så missnöjd med Två städer som just en dystopi.

4 kommentarer:

  1. Håller helt med dig. Tyvärr får hon inte ihop det alls. Jag har läst många av hennes tidigare böcker som varit mycket bra. Synd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, synd är det verkligen! För jag tror egentligen att det hade kunnat bli nåt bra om någon hade vågat redigera lite hårdare och om Susso vågat låta boken bli lite tjockare.

      Radera
  2. Jag tån verkligen inte den här boken. I första delen av boken händer ingenting och det känns som om allt går för segt. Jag blev verkligen besviken på den här boken...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tyvärr var det rätt mycket av besvikelse över hela boken.

      Radera