tisdag 27 maj 2014

Skuggan av Anna

Finns tex på adlibris eller bokus
Tim bor på soffan hos sin före detta flickvän, Lilla, i Sydney. Både Lilla och Lillas nye pojkvän har dock börjat tröttna och övertalar till sist Tim att ringa på en annons som utlovar ett rum i ett större vackert gammalt hus, bara tio minuters promenad från där han jobbar. Tim får hyra rummet billigt mot att han sköter vissa vardagssysslor, som att handla till exempel. Det är nämligen så att husets ägarinna, Anna, lider av agorafobi och därför har hon inte lämnat huset på ett halvår. Tim tycker till en början synd om Anna som är jämnårig med honom, och försöker verkligen lära känna henne, men Anna är avvisande och ibland till och med direkt ovänlig.

Snart börjar Tim också uppleva obehagliga saker om nätterna. Det börjar med att han vaknar av att någon står och tittar på honom, men snart eskalerar det till mer handfasta saker som att han blir utelåst mitt i natten eller att väggarna i hallen smetas ner med låtsasblod. Tim känner sig inte längre säker i det stora huset. För alla tecken pekar mot att det är Anna som utför allt det obehagliga.

Rebecca James Sanningen om Alice hade mig fast från första till sista sidan, så det var liksom självklart att jag skulle läsa den nyutkomna Skuggan av Anna också. James vet hur hon ska fånga sina läsare, Skuggan av Anna är definitivt lika spännande, med den lilla skillnaden att när jag väl läst ut Skuggan av Anna så känner jag mig lite besviken. Berättelsen är, i mitt tycke, inte tillräckligt originell, och känns bara inte lika fräsch och ny som Sanningen om Alice gjorde. Det är som att James bara stöpt om sina karaktärer från Sanningen om Alice för att passa in i ett nytt koncept; den manipulativa och karismatiska tjejen finns med, den inåtvända flickan med en mörk historia finns där, och så klart har vi också snygge killen som inte riktigt vet vem han vill ha. Skuggan av Anna är både bra och spännande, något annat säger jag inte, men jag tror den kommer allra bäst till sin rätt om man inte läst Sanningen om Alice tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar