söndag 9 februari 2014

Skyddad identitet

som pocket hos adlibris eller bokus
Jag har tidigare bara läst Robert Swindells i Argassos lättlästa format, så Skyddad identitet får väl räknas som min första "fullängdare" av Swindells. Det är för den delen inte någon tjock bok med sina knappt 160 sidor, så det är absolut inte omöjligt att sticka i handen på läsa-böcker-allergiska elever. Speciellt inte som Skyddad identitet dessutom är spännande, har ett tydligt driv och, framför allt, är riktigt bra!

Hur förhåller man sig till sin storebror som man älskar och alltid sett upp till när det avslöjas att det är han som ligger bakom morden på fem unga kvinnor? Dales storebror Gav blir dömd och får livstids fängelse, men också hans familj döms och brännmärks i det lilla samhälle de bott i så många år. Situationen blir ohållbar och familjen Ward flyttar till en ny ort och får ett nytt namn - en ny identitet.

Dale Ward blir Glen Parish och får börja i ny skola. Han har svårt att komma till ro på det nya stället, svårt att identifiera sig med den nya person han blivit, men svårast av allt är att inte låta bli att tänka på Gav och det han gjort. Och om hans snälla, omtänksamma storebror kunde begå de brott han gjorde, då finns det kanske en risk att också Glen saknar de spärrar som fick Gav att mörda? Till råga på allt vet man som läsare att lugnet på den nya orten inte kommer att vara länge då en journalist håller på att snoka upp var någonstans Glen och hans familj gömmer sig.

Jag störde mig jättemycket på språket i början! Här saknas nämligen tydliga talmarkörer, och det kan vara svårt att skilja på tal och prosa när texten flyter ihop så där. Jag vande mig förvisso efter ett tag, men störde mig likväl och jag funderar lite över om boken på så vis blir onödigt svårläst för en ovan läsare.

Men förutom detta, så gillade jag verkligen Skyddad identitet och hur Swindells beskriver den kris som familjen går igenom; hur skört och osäkert deras nya liv med de nya identiteterna är och hur familjen får anstränga sig för att inte väcka uppmärksamhet. Hur komplicerat det är att veta att ens bror eller son är en mördare och ändå tycka så mycket om honom. Och hur Glen funderar och oroar sig för att bli precis som sin bror.

Swindells refererar en del till klassisk brittisk litteratur, men framför allt till Emily Brontës Svindlande höjder som faktiskt har stor betydelse för händelseutvecklingen i Skyddad identitet. Och nu när jag till på köpet fått lära mig lite om denna klassiker, så känner jag mig ännu mer manad att sätta upp Svindlande höjder på läslistan för 2014.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar