tisdag 17 december 2013

Trollvinter

Som jag skrivit tidigare, så var jag ingen Mumintrollsläsare som barn, men nu i vuxen ålder tycker jag riktigt mycket om Tove Janssons något vemodiga och kloka berättelser.

Det är vinter och mumintrollen ligger sedan länge och sover i muminhuset med granbarr i magen. Men så plötsligt händer det något som aldrig någonsin hänt sen det allra första mumintrollet gick i ide - mumintrollet vaknar. Och kan inte somna om!

Hela världen utanför muminhuset är täckt av något vitt och kallt och  också lite skrämmande. Mumintrollet känner sig förfärligt ensam och övergiven men eftersom han tycker det känns ännu hemskare att vara ensam vaken bland de andra som sover i muminhuset kliver han ut i snön och tassar ut i skogen. Det är hemskt kallt. Och hemskt mörkt. Men vid en liten snölykta träffar han Too-ticki, som visst bor i mumintrollens badhus om vintrarna, och henne följer han nyfiket med. Mumintrollet får lära känna sin mumindal på nytt och också lära känna de hemlighetsfulla varelser som lever här om vintern.

Till årets Kura gryning som hade tema Vinter, valde jag att för lågstadieklasserna på min skola läsa utdrag ur just Trollvinter. Jag tyckte inte någon av de på förhand utvalda texterna var varken så roliga eller speciellt passande för hela åldersspannet, men vintertemat tilltalade mig, och då passade Trollvinter perfekt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar