söndag 15 september 2013

Värt att kämpa för

Pelle Sunvisson är fredsaktivist och högstadielärare och Värt att kämpa för är hans debutroman. En debutroman som jag känner mig väldigt kluven inför.

hos adlibris eller bokus
Värt att kämpa för utspelar sig under en hösttermin första året då Anna-Maria, Ania och Mateusz börjar gymnasiet. Anna-Maria och Mateusz är bästa kompisar och kan prata om precis allt. Nästan i alla fall. Alla runt omkring dem tycker att de vore det perfekta paret, men för Anna-Maria och Mateusz själva är det ett för riskfyllt steg att ta.

Anna-Maria är en ambitiös elev, men redan under uppropet med nya klassen skär det sig mellan henne och mentorn och resten av terminen blir ett återkommande uppvisande i orättvis behandling och maktmissbruk från lärarens sida.

Ania, som byter klass till Anna-Maria och Mateusz för att undvika killen som utnyttjade hennes kompis, berättar till slut för Anna-Maria om vad hon vet och tillsammans försöker tjejerna hjälpa Anias kompis, men framför allt se till så att inga andra tjejer råkar illa ut.

Jag gillar Sunvissons berättelse, som lockar till eftertanke, de mest spännande partierna är de som utspelar sig i klassrummet med den kantige och osympatiske läraren och Anna-Marias och Anias kamp för att synliggöra hans maktmissbruk, och jag gillar hur inkännande hans gestaltningar av gymnasieungdomarna är. Men det känns som att Sunvisson satt ribban lite för högt; ambitionerna är lite för höga. Jag tycker det spretar med för många karaktärer att lära känna och läraren Sunvisson lyser igenom lite för mycket på sina ställen och kärlekshistorien mellan Anna-Maria och Mateusz berör mig inte för fem öre. Tyvärr.

Stora delar av Värt att kämpa för består av dialoger med mycket talspråk och sms- och chattkonversationer. Däremellan inflikas väldigt målande och välskrivna miljöbeskrivningar, Sunvissons språk är verkligen jättevackert och poetiskt, men jag tycker inte att dessa styckena funkar ihop med resten av boken. Det blir för pretentiöst och jag tycker de här stycken känns för distanserade i förhållande till det vardagliga snacket som upptar merparten av boken. Det är lite som att Sunvisson skrivit två böcker.

Till sist måste jag säga nåt om bokomslaget också. Det är en katastrof! Jag förstår tanken bakom med pappersplanen, och det är på ett sätt jättesmart av Sunvisson att på det här viset även marknadsföra sitt förlag PS. Förlag, som använder samma pappersplan i sin logga. Men det går ju inte att se titeln! Dessutom är framsidan så intetsägande så att jag nästan kan slå vad om att inte någon tonåring skulle bli intresserad eller nyfiken på att titta närmare på denna bok.

Jag inser att jag låter jättenegativ, och jag ger förvisso mycket ris till Värt att kämpa för, men här finns stor potential till att nästa bok kan bli riktigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar