måndag 30 september 2013

När duvorna försvann

Finns bl.a. hos adlibris eller bokus
Med När duvorna försvann fortsätter Sofi Oksanen att upplysa oss om Estlands tragiska historia, precis som hon gör i Utrensning och i Stalins kossor (som jag ännu inte läst, men som jag verkligen måste ta mig tid till att göra en dag).

När duvorna försvann spänner över drygt tjugo år och skildrar Estland under både Sovjetunionens mångåriga förtryck och under den tid då Nazityskland "befriade" Estland från Stalin genom sin ockupation. Vi får följa kusinerna Roland och Edgar och de totalt olika vägar de väljer att slå in på under denna tid. Den ena står fast vid sin övertygelse och strävan efter ett fritt Estland medan den andre istället väljer att hålla sig väl med den styrande makten, oavsett vem som styr.

Men lika mycket som När duvorna försvann handlar om en nations överlevnad under förtryck och ockupation, handlar berättelsen också om ett olyckligt äktenskap baserat på lögner, och i vidare utsträckning om hela liv som blir förtryckta under lögner, svek och hemligheter.

När duvorna försvann är inte helt lätt att läsa. Oksanen är skicklig på att fläta samman sin berättelse och jag gillar att alla pusselbitar inte faller på plats förrän på absolut sista sidan. Något som också tilltalar mig är att jag, precis som i Utrensning, får en historieundervisning på köpet.

Men, som sagt, det här är krävande läsning, speciellt i början, och jag var till och med tvungen att läsa om de första kapitlen för att ens förstå vad jag läste. Här är många namn att hålla reda på och det tog ett tag innan jag ens förstod vem som är berättelsens egentliga huvudperson. Man vill ju ofta att huvudpersonen ska vara den sympatiske personen, någon man kan identifiera sig med. Men bokens verkligen huvudperson är Edgar. Och Edgar ger jag inte mycket för. Han är slug och feg, otäck rent ut sagt. Han vänder kappan efter vinden och ser hela tiden till att vara på den vinnande sidan. Han gör vad som krävs för att hålla fasaden intakt och framför allt gör han vad som krävs för att själv överleva.

Det är tragiskt och hemskt, men samtidigt väldigt intressant. Åtminstone efter att man tagit sig förbi den något ansträngande barriären som inleder boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar