torsdag 12 september 2013

Den yttersta fienden

Finns tex hos adlibris eller Bokus
Richard Hillary deltog som stridspilot för Royal Air Force (RAF) under Andra världskriget men blev nedskjuten över Engelska kanalen under en luftstrid mot tyskarna hösten 1940. Hans ansikte och händer brännskadades svårt och Hillary vårdades under flera månader på sjukhus där han bland annat genomgick omfattande plastikoperationer.

Under sin konvalescens passade den då 22-årige Hillary på att skriva ned sina upplevelser i den bok som första gången gavs ut 1941. Den yttersta fienden ger livliga beskrivningar av luftstriderna men redogör också för Hillarys tid på sjukhuset i London medan tyskarnas bomber skakar utanför och Hillary berättar mer än gärna ingående om sina och sina medpatienters skador.

Jag ska i ärlighetens namn börja med att säga att jag inte direkt lusläste den här biografin. Eller att jag ens lade ner den tid på boken som den förtjänade. Faktiskt var det snarare så att jag skummade genom många sidor bara för att jag inte hade tålamod nog att läsa med eftertanke. Dock finns det i boken flera stycken som hade kunnat vara riktigt intressanta om jag gav mig tid till att reflektera. Framför allt tänker jag på när Hillary själv begrundar sin situation, funderar över vad kriget gjort med alla bortskämda Oxfordsslynglar eller hur en efter en av alla de andra piloter han lärt känna omkommer i luftstriderna medan han själv ligger på sjukhus.

Det är också slående hur den till en början pojkaktigt naive Hillary, som först slog mig som en väldigt oseriös ung man som mest vill ha kul och som gärna bryter regler och sätter sitt och andras liv på spel för att kunna skryta om hur många fientliga Messerschmitt-plan han skjutit ned, kommer till insikt om krigets mindre hjälteaktiga och ärorika sidor.

Men, här är lite för många namn som flyger förbi och några referenser som går mig förbi för att jag, i min skyndsamma läsning ska kunna tillgodogöra mig biografin till fullo. Visst är Hillarys biografi ett levnadsöde, förvisso delat av många många andra, som hade förtjänat lite mer av min tid, men det blev lite fel tillfälle för mig att läsa Den yttersta fienden samtidigt som en hel hög med andra intressanta böcker bredvid mig skriker efter att bli lästa.

Dock är jag djupt imponerad av den bedrift Hillary utförde genom att skriva denna kvalitativa biografi vid så ung ålder, och man kan ju bara fantiserad om vad det hade kunnat bli av denne unge man om han inte återgått till sin pilottjänst inom RAF. Hillary omkom i ett flyghaveri 1943.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar