tisdag 27 augusti 2013

The mortal instruments

Du hittar boken hos adlibris eller bokus
I fredags hade The Mortal instruments biopremiär och samtidigt läste jag ut den första boken som filmen bygger på! Cassandra Clares The Mortal instrument har redan kommit ut i fem delar på engelska medan del ett, Stad av skuggor hyfsat nyligen kom ut på svenska. En tröst är dock att del två, Stad av aska, utkommer redan i oktober.

Clary Fray har efter mycket tjat äntligen fått med sig bästa kompisen Simon till Pandemonium, Clarys absoluta favoritklubb. Men det som skulle ha kunnat bli en fantastisk kväll blir istället början på en för Clary ny och skrämmande tillvaro. Clary blir vittne till hur en ung man huggs ned av tre andra ungdomar. Det sker rakt framför ögonen på henne - men ingen annan på klubben lägger märke till något.

Någon dag senare dyker en av ungdomarna upp på samma café som Clary och Simon och det är då hon förstår att ingen annan kan se den här killen. När hon konfronterar Jace, som han heter, får hon veta att att han är skuggjägare, att hon är vanlig dödlig mondän, att varulvar, vampyrer och zombier existerar på riktigt och att killen hon såg bli mördad på Pandemonium inte var nåt annat än en simpel demon. Och mitt i Jaces försök att övertala/tvinga Clary att följa med honom för att hans lärare ska få undersöka Clary, eftersom det egentligen borde vara omöjligt för henne att se honom, så får Clary ett alarmerande samtal från sin mamma. Telefonsamtalet bryts och Clary kastar sig iväg hem till lägenheten. Där möts hon av ett tumult och av ett ohyggligt väsen som skulle kunna vara som hämtat från underjorden. Och av hennes mamma syns inte ett spår...

Stad av skuggor är lite för mycket fantasy för mig. Dessutom ganska blodig sådan. Precis som med Beautiful creatures tyckte jag att boken var något för lång (vilket i och för sig kan ha med min avoghet till fantasy-genren att göra), men till skillnad från Garcias bok så händer det ändå grejer i Stad av skuggor som gör att tempot hålls uppe hela tiden. Det blir aldrig utdraget och tråkigt även om det blev lite rundgång i slutet där det tar en evighet för sista kampen att utkämpas.

Jag tror absolut detta kommer att göra sig väldigt bra på film och jag förstår också att serien blivit en succé, men jag tror inte jag kommer att ta mig an följande delar. Kanske på film i så fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar