söndag 3 mars 2013

Little Bee

Chris Cleaves Little Bee är senaste bokcirkelboken, som jag egentligen inte alls var sugen på att läsa, men som visade sig vara helt underbar! Min inställning efter att ha läst baksidestexten var att detta bara skulle vara en enda stor och dyster eländesskildring. Men jag ville ju för all del ändå ge boken en chans, och att den legat etta på New York Times bästsäljarlista talade trots allt för att boken kunde ha något extra ändå.

Jag var dock inställd på att jag antagligen skulle tröttna ganska snart, när jag efter en snabb genombläddring såg hur romanen var upplagd. Långa kapitel och knappt någon styckeindelning är något jag inte är förtjusts i.
Nu var det kanske tur i oturen att jag var hemma sjuk när jag läste Little Bee och därför helt kunde hänge mig åt romanen och därmed få större behållning av läsupplevelsen. För trots en något seg start så visade sig Little Bee vara helt fantastisk.

Little Bee är en nigeriansk flicka, som flytt oroligheterna i sitt hemland. Hon är den enda överlevande från sin hemby, som massakrerats på uppdrag av oljebolagen. I två år har hon nu suttit på en flyktingförläggning i England och under tiden har hon lärt sig prata fin engelska. Lika fint som drottningen pratar hon. När Little Bee blir frisläppt letar hon upp den enda person hon har adress till i landet, en Andrew O'Rourke, som hon träffat på en strand i Nigeria för två år sedan.

Men Andrew vill inget annat än att bli lämnad i fred. Mötet på stranden i Nigeria har, under de två år som gått, plågat både honom och hans fru, Sarah, och förändrat deras liv för alltid. Upptäckten av att Little Bee är vid liv får istället Andrew att ta sitt eget. Men när Little Bee ringer på dörren hos familjen O'Rourke, känner Sarah ett ansvar för flickan och bestämmer sig för att hjälpa henne, trots att hennes eget liv befinner sig mitt i ett kaos.

Omväxlande får man följa Little Bee och Sarah och Cleave portionerar hela tiden skickligt ut tillräckligt stora fragment av vad som hände den där fruktansvärda dagen i Nigeria för att man ska hålla den skräckblandade nyfikenheten vid liv, samtidigt som det dröjer innan man har hela scenen klar för sig. Humor blandas med allvar och trots några riktigt tunga stycken, så blir romanen i sin helhet ändå inte för jobbig att läsa. Det finns flera vackra och snillrika formuleringar i boken som fick mig att stanna upp och en del liknelser återkommer i olika konstellationer. Det hela är väldigt snyggt gjort av Cleave.

Att läsa Little Bee väcker många tankar. Vad är ondska? Är jag själv så genomgod och självuppoffrande som jag skulle vilja tro mig vara? Little Bee tydliggör all grymhet som pågår varje dag runt om i världen, men som göms undan av ekonomiska intressen eller som vi i västvärlden inte riktigt gitter engagera oss i. Man kommer att tänka på hur många människoöden det finns och att det faktiskt gör skillnad på varifrån du kommer och var i världen du föds. Men att det också finns äkta medmänsklighet. Skulle jag bara rekommendera en bok i år så skulle det definitivt bli denna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar