måndag 4 februari 2013

Min systers hemliga vän

I Ingela Magners Min systers hemliga vän, får läsaren lära känna Sussie, vars storasyster Selena omkommit i en trafikolycka några månader tidigare. Både Sussie och hennes mamma har svårt att gå vidare, även om vardagen nu återvänt till dem båda. När Sussie efter ett infall, loggar in på sin storasysters mailkonto upptäcker hon två obesvarade mail från en en 25-årig musiker i Stockholm. I hemlighet har Selena mailat och distansflörtat med Ivan och Ivan, som vet inte vad som har hänt med Selena, undrar varför hon inte längre hör av sig. Sussie blir rörd över hans känslosamma mail och kan inte med att berätta för honom att Selena inte längre finns. Så istället beslutar sig Sussie för att svara honom i Selenas namn.

Bara en gång tänker hon att hon ska skriva till honom, men en gång blir två, som blir tre, som blir fyra. Och genom att själv låtsas vara Selena inbillar sig Sussie att hon håller sin systers minne vid liv. Men snart förstår hon att hon själv fallit för Ivan, som är ivrig att träffa Selena på riktigt och Sussie inser att hon snärjt in sig i något hon inte kan ta sig ur.

Min systers hemliga vän har en intressant plott, men den når mig inte fullt ut. Här saknas nåt. Framför allt är detta en berättelse om sorgearbete, men jag tycker det går för fort, och det blir för ytligt. Jag känner liksom inget för Sussie, förutom att jag blir irriterad på henne för att hon i tankarna är så upptagen av Ivan. Och till råga på allt så utnyttjar Sussie en klasskamrat, som med all tydlighet visar att han är intresserad av henne, för att träffa Ivan.

Boken innehåller också en komplicerad historia kring systrarnas far, en spanjor som varit frånvarande under flickornas barndom och som nu plötsligt dyker upp. Systrarnas mamma har aldrig någonsin pratat om honom och han har under flickornas uppväxt mest bara varit en mystisk figur från det förflutna. Men nu plötsligt insisterar Sussies mamma på att Sussie ska träffa sin pappa, som hon inte vet någonting om. Hela detta sidospår är så väldigt märkligt och känns inte speciellt trovärdigt.

Min systers hemliga vän blir för mig bara en bok i mängden, men jag ger den dock några pluspoäng för att handlingen tar flera oväntade vändningar i slutet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar