fredag 30 november 2012

Det lyser i mörkret


Ingrid Olssons Blink, blink med stjärnan och Önska bort, önska nytt innehåller korta berättelser eller snarare ögonblicksbilder, som ändå rymmer hela liv. Berättelserna må vara korta, ofta inte mer än åtta-nio sidor med ett omfång av tio rader, men de är kärnfulla och stannar kvar långt efter att man slutat läsa.

Det gör faktiskt riktigt ont att läsa Olssons texter, för böckerna är fyllda med så många jobbiga känslor men samtidigt är det så väldigt vackert skrivet och berättat. Jag är imponerad av Olssons förmåga att med så få ord skildra och gestalta så mycket. Förutom att berättelserna berättar om jobbiga upplevelser och skildrar känslor såsom svek, sorg, utanförskap, så finns där andra återkommande detaljer i båda böckerna. Alla berättelser innehåller något som är rött, färgerna svart och vitt tycker jag också återkommer ofta. Även vatten är ett element som dyker upp lite då och då. Vatten som tynger ner, vatten som glittrar, snö som slafsar eller frost som knastrar, likaså återkommer mörker, vinter och stjärnor. Formatet känns perfekt för att användas av lärare som vill jobba med kortare texter, kanske även som en ingång till poesi? 

Jag tycker mycket om båda böckerna, och det är intressant att läsa dem tillsammans, som vi gjorde i min bokcirkel, men att sätta hcg-signum på Blink, blink med stjärnan känns kanske lite tveksamt. Texterna kräver ändå en rätt mogen läsare. Det enda jag annars saknar, är någon form av innehållsförteckning och kanske även rubriker så att man snabbt kan hitta sin favoritberättelse och läsa om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar