måndag 22 oktober 2012

Berättelser från yttre förorten

Jag har nog sagt det tidigare, men jag måste säga det en gång till: Vilken fantastisk författare Shaun Tan är! Jag blir så himla imponerad över hur väl genomarbetade hans berättelser är, och hur väl bild och text samspelar med varandra.

I Berättelser från yttre förorten berättas femton helt olika berättelser. Alla med samma gåtfulla drag, Tan verkar vilja låta sina läsare tänka mycket själv och inte bara bli serverade en berättelse. Bäst gillar jag Avlägset regn, berättelsen som handlar om var alla olästa dikter tar vägen, eller Vaksam men inte oroad, som berättar om förortsfolket som alla blivit tilldelade varsin missil att ha i trädgården, eller den om utbytesstudenten Eric. Eller den som heter Tillverka ditt eget husdjur. Nä, bäst gillar jag Avlägset regn, för den har jag redan läst om tre gånger.


Och i var och en av berättelserna lyckas Tan variera sina bilder och teckna ner detaljer så att man bara måste stanna upp och fördjupa sig i bilderna. Här är allt från svartvita blyertsteckningar, lite kladdiga oljekritsliknande teckningar, renässansinspirerade målningar till collage. Det här är inte en bok, det är ett konstverk! Jag vill ha! Den här sätter jag upp på min önskelista till jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar