onsdag 4 juli 2012

Ajvide Lindqvist som barnboksförfattare?!

I september kommer John Ajvide Lindqvist ut med en ny titel på Bonnier Carlsen. Sulky och Bebbe regerar okej har målgruppen 6-9 år och är ett samarbete mellan John och hustrun Mia som illustrerat boken. Sulky och Bebbe regerar okej beskrivs som en crazy berättelse med charm och drastisk humor och jag känner mig otroligt tveksam till hur det här ska bli. Inte för att jag inte tror på John Ajvide Lindqvists författarförmåga, jag vet bara inte om jag vill se mannen bakom många av mina kusliga och under-huden-krypande favoritböcker som något annat än en skräckromanförfattare. En barnbok gör liksom Ajvide Lindqvist lite mer normal och mänsklig och - hemska tanke, tänk om Ajvide Lindqvist helt ger upp skräckgenren och blir en mysig farbror istället...

4 kommentarer:

  1. Jag (sura tanten du vet) är allmänt skeptisk till vuxenförfattare som ska skriva barnböcker. Det blir oftast...fortfarande skrivet för vuxna fast larvigt. Ajvide Lindqvist får absolut inte bli en mysfarbror!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, usch! Larvigt känns faktiskt som ett adjektiv som ligger bra nära till hands när man läser beskrivningen av boken.

      Radera
  2. Jag ser att du läser Delirium Anna. Ska vara intressant att höra vad du tycker om den. Hat själv läst den. När det gäller Aivide Lindqvist hoppas jag att han omedelbart ger sig på skräckgenren igen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har precis påbörjat Delirium, men jag har höga förväntningar. Dystopier ligger ju mig varmt om hjärtat. Vad gillade du den själv?

      Radera