onsdag 23 maj 2012

Jag är Love

Välkommen tillbaka till Monsterskolan! Eller Skogsbingelskolan som den egentligen heter. Jag är Love är en fristående fortsättning på Mårten Melins Förvandlad där läsaren åter får stifta bekantskap med Monsterskolans lite annorlunda regler, och inte minst dess allt annat än vanliga elever och lärare.

Love är speciell på det viset att han är omåttligt populär vart han än kommer. Det har alltid varit så, och särskilt populär är han hos tjejerna. Loves mamma har vant sig vid att byta telefonnummer med jämna mellanrum för att slippa bli nedringd av Loves förälskade skolkamrater. Och Love själv är van vid att alltid ha beundrare smygande kring sig alla tider på dygnet. Men nu har problemet, för ett problem är det, eskalerat. Love måste låsa in sig på skolans toalett för att slippa undan sina klängiga klasskamrater och när till och med lärarna blir förälskade i Love inser hans föräldrar att han inte längre kan gå kvar i en vanlig skola.

På den nya skolan ska Love äntligen få lära sig att hantera och kontrollera sin förmåga som han fått efter sin pappa, som faktiskt inte är någon annan än Amor himself. Och väl installerad på den nya skolan börjar han tycka att han själv inte är så speciell längre med tanke på vad en del av hans nya klasskamrater kan göra.

Även om jag nog tycker att Förvandlad var snäppet bättre så gillar jag Jag är Love starkt. Melin har som alltid ett friskt driv i sin berättelse och får till en spännande och fantasifull handling. Jag är Love är skriven med humor och glimten i ögat och jag gillar också hur Melin droppar referenser till sina tidigare verk här och där. Och det tycks faktiskt som att en tredje bok om Monsterskolan är på gång! Mer om detta kan man läsa på Mårten Melins blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar