tisdag 8 maj 2012

Bilderboksklassiker

Skaparen av Till vildingarnas land, Maurice Sendak, har avlidit. Boken gjorde stort intryck på mig som liten, men jag minns den med blandade känslor. Å ena sidan gillade jag bilderna som jag liksom tyckte var förtrollande. Å andra sidan var jag livrädd för vildingarna och tyckte de var så otäcka och ruskiga skapelser och jag var livrädd för att drömma mardrömmar om dem. Jag har läst boken igen som vuxen och kan verkligen förstå att man som liten kan bli rädd för bilderna. Att boken dessutom innehåller ett minimalt antal meningar kan verkligen trigga fantasin. Jag mindes nämligen boken som ett oändligt äventyr som aldrig tog slut. Men den berättelse som jag trott att mamma läst för mig måste ha utspelat sig mest av allt i mitt sinne. Tänk vad mycket bilder kan säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar