torsdag 3 november 2011

En dag

En dag av David Nicholls är en bok som jag länge tänkt att jag ska läsa, men som med så många andra böcker på "vill-läsa-listan", så har den blivit bortprioriterad. Tills jag såg att En dag skulle ha biopremiär. Det fungerade som en spark i baken för mig att låna hem ett exemplar från bibblan.

Emma och Dexter träffas första gången 15 juli 1988. Det är S:t Swithinsdagen och de båda har tillbringat natten tillsammans efter att ha firat att de tagit examen från universitetsstudier. De vet båda att de kommer att skiljas åt efter denna dag. Men natten tillsammans blir början på en lång, intensiv och nära vänskap och kanske rentav något mer? För trots att Dexter och Emma är helt olika till sina sätt, umgås i olika bekantskapskretser och vill helt olika saker med sina liv så korsas deras vägar på nytt och åter på nytt. De blir varandras bästa vänner och helt ärligt så fattar alla andra det före de själva har fattat det: de kan inte vara utan varandra.

En dag spänner över nästa tjugo år. Vänskapen är inte helt jämn, det går upp, det går ner och ibland går det inte alls. Men kemin mellan Emma och Dexter består. Jag blir glad av att läsa En dag, trots att den innehåller så mycket frustration och en hel del sorg, för här finns även romantik, vänskap, relationer, vardag, fest, stora känslor, små känslor - ja, allt det där som man upplever här i livet. Och det är stor igenkänning och skrivet med mycket humor.

Det enda som bekymrar mig nu är att filmen omöjligen kan leva upp till boken. Fast å andra sidan så brukar de sällan göra det, så varför bekymra sig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar