söndag 27 november 2011

Älskar - hatar

Jenny Downahms Älskar- hatar har jag verkligen längtat efter att få läsa. Jag har nog aldrig blivit så berörd av en bok som jag blev när jag läste Innan jag dör (också av Downham), så det var givet att jag skulle ha förväntningar när jag startade läsningen av Älskar - hatar.

Mikey och Ellie lever i två skilda världar. Medan Mikey bor med sin alkoholiserade mamma och två yngre systrar i ett mindre priviligerat område så bor Ellie med sin bror och sina föräldrar i en flott villa med strandtomt på andra sidan stan. Mikey och Ellies världar kolliderar när Mikeys syster Karyn påstår att en kille har våldtagit henne på en fest. Ellies bror Tom påstås ha utfört våldtäkten. Ord står mot ord.

Alla i Toms närhet är övertygade om hans oskuld och familjen anlitar dyra advokater för att frikänna sonen. Ellie, som är huvudvittne i våldtäktsrättegången, tror inte ett ögonblick på att hennes bror skulle ha kunnat förgripa sig på en flicka i hennes egen ålder.

Mikey, vars familj lever på bidrag känner sig maktlös. Han är ursinnig och han är fast besluten om att han ska nita killen som förgripit sig på hans syster. Mikey beger sig till familjen Parkers flotta villa, beredd på att ge killen en rejäl omgång. Men istället för Tom träffar Mikey Ellie.

Mikey och Ellie borde vara självklara fiender, men ur deras första möte växer en våldsam förälskelse fram. Båda två slits mellan att vara lojal gentemot sina familjer, och sina syskon framförallt, och att följa sitt hjärta och göra det som känns rätt och riktigt.

Visst kan man tycka att själva kärlekshistorien mellan Mikey och Ellie känns förutsägbar, men det stör mig absolut inte. Jenny Downham håller nämligen läsaren i ovisshet om Toms skuld eller oskuld ända fram till slutet och denna ovisshet tillsammans med Mikey och Ellies attraktion är en klar drivkraft i berättelsen. Jag blir tyvärr inte lika berörd av Älskar - hatar som jag blev av Innan jag dör, men jag gillar absolut Älskar - hatar och den som längtar efter en riktigt bra kärlekssaga ska definitivt plocka upp den här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar