onsdag 31 augusti 2011

Det är slut mellan Gud och mig

Katarina Mazetti kom 1995 ut med boken Det är slut mellan Gud och mig. Det är alltså över femton år sedan som boken publicerades, men det märks det ingenting av. Mazettis bok är lika aktuell idag och tar upp stora frågor om livet och döden.

Läs mer på adlibris eller bokus
Linnea går på gymnasiet. Hon är lång, längre än alla andra, och inte speciellt snygg eller populär eller något sådant. En tjej i mellanskiktet liksom. På idrottslektionerna på gymnasiet lär Linnea känna Pia. Tillsammans är de grymma på basket, ingen annan har en chans mot dem. Pia är nämligen också en lång tjej och plötsligt är det kul att driva med sin egen långa längd. Tjejerna finner varandra nästan genast, de har samma humor, de kan verkligen prata om allt mellan himmel och jord och Linnea känner det nästan som att hon har funnit sin tvillingsjäl.

Men redan i inledningen förstår man att Pia är död. Varför måste alltid de som är bra dö unga? Varför tillåter Gud att sådana här saker sker? Kan det ens finnas en Gud som låter grymma saker ske i ens liv. Nä, Gud finns nog inte. Men Linnea har egentligen redan gjort slut med Gud för länge sen, att Pia dog blir liksom mer bara som en bekräftelse på att Gud inte finns. Eller är det så här Gud har tänkt sig livet?

Det är slut mellan Gud och mig tar upp stora livsfrågor men Katarina Mazetti gör det med en kvick dialog mellan Linnea och Pia och glimten-i-ögat-humor utan att för den sakens skull lyfta bort allvaret i de stora frågorna. Jag sitter och småler under stora delar av läsningen och jag gillar verkligen den här lilla boken. Minus dock för det gräsligt fula bokomslaget. Det gillar jag inte alls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar