torsdag 16 juni 2011

Det brinner i mitt huvud

Camilla Lagerqvists Det brinner i mitt huvud handlar om 15-åriga Daniel. I skolan har han svårt att koncentrera sig, han blir lätt provocerad och hamnar ofta i bråk. Han menar inte att vara en sådan bråkstake, det bara blir så och han tycker själv att det är jobbigt att han inte kan styra sina impulser. Det är jobbigt att alltid vara den som skickas till rektorn eller att behöva vara den som går i den lilla undervisningsgruppen - "dampgruppen". Men jobbigast av allt är att Daniel hela tiden känner att han gör sin mamma besviken och ledsen. Daniel ska nu äntligen utredas för ADHD men han oroar sig för resultatet, han vill inte bli klassad som ett dampbarn.

Men så träffar han Emma med det röda håret. Emma vars lillebror har Aspergers och som inte verkar tycka att Daniel är störd eller konstig. Daniel kommer också i kontakt med den hemlighetsfulla Catrine vars mormor varit en berömd cirkusartist. Emma och Catrine stöttar Daniel och får honom att både börja tro på sig själv och förlika sig med sin diagnos.

Boken är bra på så sätt att den tar upp ett funktionshinder som inte förekommer lika mycket i skönlitteraturen som det gör i verkligheten. Och jag kan tänka mig att boken kan fungera som stöd och erbjuda igenkänning för de med ADHD eller närgränsande diagnoser. Men för egen del så känns detta inte som en bok som kommer att leva kvar så länge i mitt minne. Det är absolut ingen dålig bok, men mitt personliga omdöme blir endast ett ok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar