söndag 19 juni 2011

Blod

Blod är den första romanen jag läst av Åsa Anderberg Strollos, men boken är hennes andra roman efter den augustprisnominerade Bryta om. Av omdömen och recensioner som jag läst tycker de flesta att Blod inte lever upp till samma nivå som Bryta om. Men jag gillade Blod, av flera anledningar, och jag känner mig nästan tvungen att läsa Bryta om nu.

Blod handlar om 14-åriga Ida som av en slump kommer över ett brev adresserat till sin mamma. Brevet är skrivet av en gammal pojkvän till mamman som funderar över om möjligtvis han kan vara Idas biologiska far. Marken under Idas fötter rycks undan och plötsligt vet hon inte längre vem hon är. Efter diskussioner med bästa vännerna konfronterar hon sin mamma som i Idas ögon inte tycks vilja diskutera saken. Tonårsfantasin skenar hos Ida och tillsammans med sina kompisar går hon händelserna i förväg, olika scenarion målas upp och förvärrar bara Idas identitetskris. Men handlar faderskap och familjerelationer bara om biologi? Kan Idas familj fortsätta vara en familj eller kommer allt att bli annorlunda med den nya vetskapen?

Jag tycker att Blod ger en träffsäker skildring av den kris som Ida upplever. All hennes trygghet rycks undan, hon har ju alltid varit pappas flicka. Kommer detta att tas ifrån henne nu? Vet hennes pappa ens om att han kanske inte är Idas biologiske far? Vem mer har hennes mamma ljugit för? Det är alldeles för många frågor utan svar som snurrar och åstadkommer känslomässiga utbrott hos Ida. Och samtidigt som Idas påtagliga livskris pågår fortsätter livet runt omkring och vardagen med skola, vänner och killar. Det ger en målande bild av hur splittrande en tonårings tankar, fokus och känslor kan vara.
 
En annan anledning till att jag gillade Blod redan efter de första miljöbeskrivningarna är rent personligt. Det är ju mina hemtrakter som utgör miljön i boken! Där är fågeltornet, ängarna, havet, villaområdena. Jag var tvungen att ta reda på var författaren är uppvuxen, och mycket riktigt är vi båda uppvuxna i Bjärred. Även om miljön inte är en exakt beskrivning så är jag helt säker på att inspirationen till miljön är hämtad härifrån och igenkänningsfaktorn bidrar helt klart till mitt gillande av Blod.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar