måndag 9 maj 2011

Min pappa är snäll och min mamma är utlänning

Emmy Abrahamsson debuterar med Min pappa är snäll och min mamma är utlänning, en uppväxtskildring med inspiration från Emmys egen uppväxt under 1980-talet.

Alicja, en tjej i gymnasieåldern, har flyttat till ett ruckel på Österlen. Sommarlovet har precis börjat och allt Alicja vill är att få en lugn och skön sommar. Men detta är en omöjlighet om man har en mamma som är polack och i svenskars ögon framstår som mer eller mindre galen. Tack vare mamma Beata tillbringas sommaren med illegala polska hantverkare, polska psykotiska kusiner, påvedyrkan och möglig mat. Och Alicja måste hela tiden rycka in för att rädda sin mamma, sin mammas släktingar och sig själv från pinsamma situationer och diverse missförstånd.

Min pappa är snäll och min mamma är utlänning är enligt baksidestexten "...en rolig, varm berättelse om vänskap, kärlek - och kulturella frontalkrockar" Jag instämmer. Föräldrar kan vara nog så jobbiga och pinsamma i tonåren. Att dessutom ha en mamma som sticker ut och är så där väldigt och oerhört polsk gör inte saker och ting enklare.

Emmy Abrahamsson har skrivit en rolig och lättsam bok som är en helt ok debut, men ibland tycker jag det känns som att hon anstränger sig lite för mycket för att locka läsaren till skratt och det känns lite krystat här och var. Att berättelsen utspelar sig på 1980-talet framgår bl.a. av Alicjas och hennes kompisars Gyllene tider-vurm, kassettbandsspelare, walkmans och den tydliga öststatskänslan i Polen. 80-talist som jag ju är tycker jag att det hade varit roligt om mer av 80-talet hade fått komma fram i beskrivningarna. Men det tycker jag mest för att jag gillar att frossa i 80-tals-nostalgi...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar