måndag 18 april 2011

Poesi light

Jag har bara hört gott om Sonya Sones båda böcker Vad mina vänner inte vet och Vad min flickvän inte vet. Men första gången jag såg bokomslagen avfärdade jag böckerna som romantiskt tonårsdravel och var inte alls intresserad av att läsa dem (detta innan jag ens visste vad böckerna handlade om). Men sen var det så många som lovordade dem och när jag hörde hur de var skrivna blev jag genast mer intresserad. Och nu tycker jag tom om bokomslagen. De är genomtänkta och snyggt utformade för att tillsammans utgöra en helhet. Böckerna är klassade som lyrik men så där hemskt poetiska tycker jag inte att texterna är. Men vad vet jag, lyrikanalfabet som jag är.
Vad mina vänner inte vet handlar om Sophie som blir riktigt kär för första gången. Men det är inte helt problemfritt för föremålet för den stora kärleken är Murphy, skolans värsta tönt. Hon vågar till en början inte ens erkänna för sig själv hur det ligger till så hur ska hon våga berätta för sina vänner? Och vad ska alla på skolan säga?

I Vad min flickvän inte vet fortsätter berättelsen om Sophie och Murphy men den här gången är det Murphy som är berättare. Hur kära de än är så är det svårt att bortse från vad omgivningen tycker och både Sophie och Murphy lider av att ingen i skolan kan acceptera deras förhållande.

Jag tyckte att del 2, Vad min flickvän inte vet, var betydligt bättre än del 1. Murphy är en mycket intressantare karaktär att lära känna och boken handlar lika mycket om Murphys personliga utveckling som den handlar om Sophies och hans förhållande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar