tisdag 15 mars 2011

Godisomslag

Abbe är tillbaka med ett nytt sommarlovsäventyr i Istermyrträsk. I Den skräckslagne stekelsamlaren gäller det för Abbe att övervinna sin paniska rädsla för småkryp. Abbes mormor är mer än lovligt trött på sitt nippriga barnbarn och tycker att Abbe ska bekanta sig mer med Sven, bibliotekarien i Istermyrträsk som har insekter som hobby. Hemma hos sig har Sven ett helt rum tillägnat insekter och Sven ställer gärna upp på att försöka övervinna Abbes insektsrädsla. Men Abbe tycker så hemskt synd om Sven när hon inser att Sven inte tänker fira sin 50-års dag på annat sätt än att tillbringa dagen med att visa Abbe sin insektssamling så hon bestämmer sig för att ge något tillbaka till Sven. Det finns en sällsynt tvekäftad sågstekel som Sven länge drömt om att få hitta ett levande exemplar av. Och Abbe tar hjälp av alla sina vänner för att hitta den tvekäftade sågstekeln. Som tack för hjälpen lovar hon den som hittar stekeln att han eller hon ska få åka med i Rogers epa-traktor.

Annalena Hedman har skrivit en ny rolig bok om Abbe och hennes vänner och familj. Jag tyckte att Den skräckslagne stekelsamlaren var ännu bättre än Min första världssensation (som jag skrivit om här). Humorn är ännu rappare, Abbe är ännu coolare och berättelsen är i mitt tycke mer fängslande. Det kan i och för sig bero på att jag kan förstå Abbes olustiga känslor inför småkryp, och att man redan känner Abbe och hennes vänner gör ju också att man snabbare kommer in i själva berättelsen. Jag älskar titeln till boken och tycker att bara den är värd ett eget pris. Och omslaget som Lena Sjöberg gjort måste jag bara hylla! Jag älskade omslaget till Min första världsensation, men omslaget till Den skräckslagne stekelsamlaren är ännu mer som godis för ögonen. Jag skulle kunna äta upp det om det gick!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar