måndag 28 mars 2011

Den jag var

Meg Rosoffs Den jag var utspelar sig i 1960-talets England och Hilary minns som gammal man tillbaka på sitt år på internatskolan Sankt Oswald. Den 16-årige Hilary kommer till Sankt Oswalds, en skola som tar emot även de mest hopplösa fall, efter att ha blivit relegerad från två andra skolor. Eleverna styrs av skolans stränga regler och den underförstådda hierarkin eleverna sinsemellan. Hilary längtar efter frihet och smiter från klassen under en löptur på stranden. Det är då han möter den jämnårige och föräldralöse Finn som bor i en liten fiskebod precis vid stranden. Pojkarna är varandras motsatser men Finn har en enorm dragningskraft på Hilary. Hilary mer eller mindre dyrkar Finn och smiter iväg till fiskeboden så ofta han bara får möjlighet. Hilarys fascination av den tystlåtne och gåtfulle pojken gränsar till förälskelse och han försöker med alla medel imponera på den svårflörtade Finn. Men det oväntade inträffar och Finn visar sig vara någon annan än den Hilary tror sig ha lärt känna.

Det här är en lågmäld men ändå intensiv berättelse om Hilary, hans längtan efter en vän, att känna djup gemenskap med en annan person och önskan att vara Någon. Jag hade inbillat mig att huvudpersonen skulle vara en flicka och blev förvånad när berättarjaget var en pojke. Detta framkommer redan på första sidan, men det är intressant att berättarjagets namn, Hilary, inte framkommer förrän mycket långt fram i boken. Hilary, är för mig ett flicknamn, men är tydligen ett tvetydigt namn som fungerar både som flick- såväl som pojknamn. Möjligen vill Rosoff genom att inte avslöja namnet, på detta vis markera frågan om identitet, liksom även titeln gör? Jag gillade Den jag var mycket och det känns som en bok som kommer att leva kvar i minnet ett bra tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar