tisdag 22 februari 2011

Lättläst

Jag har läst de tre första delarna i Drakherren av Josefine Ottesen, eller plöjt igenom kanske jag ska säga, för snabbt går det att läsa. Drakherren handlar om den föräldralösa Dian som växer upp hos ett äldre par i ett land som heter Terra. Staden Rai som Dian bor i styrs med järnhand av den ondskefulle Nagir men än värre är att det varje år måste offras en ung man till en drake. Om inte draken får sitt årliga offer sprutar han eld på Rai och landsbygden runt staden och då kan människorna inte leva eller odla marken längre. Dian har nu blivit så gammal att han riskerar att bli utvald som drakoffer och det är just det han blir. Men draken tappar Dian när han är på väg att föra bort honom och Dian lyckas komma undan. Men han hamnar genast i nya faror som han har svårigheter att klara sig undan.

Drakherren består av 11 böcker om vardera ca 40 illustrerade sidor. För en van läsare är det här ingen match, men böckerna riktar sig snarare åt de som inte är så förtjusta i att läsa. Läsovilliga killar i mellanstadieåldern är en klar målgrupp för dessa böcker. Drakherren är bilder, lite text och tunna böcker, fantasy och framförallt en spännande berättelse. Drakherrenböckerna är ett vinnande koncept för att locka läsovilliga att börja läsa. Jag har bara läst de tre första böckerna, men jag är helt klart sugen på att läsa resten av serien också för det är en spännande berättelse.

En annan lättläst bok är Anne Rooneys Flodvågen, utgiven av Hegas förlag. Hegas förlag ger enbart ut böcker som är bearbetade till lättlästa i olika nivåer. Flodvågen utspelar sig i England i en framtid då översvämningar har ödelagt stora delar av Europa. England har varit rätt förskonat från översvämningarna men vattnet stiger och England har tvingats ta emot mängder av klimatflyktingar från andra länder. För många tycker en del. Kevin träffar på Danny som visar sig vara en klimatflykting. Kevin hjälper Danny att gömma sig men det är svårt i ett hårt bevakat samhälle och det finns många som gärna anger flyktingarna till polisen.

Det låter som en spännande berättelse, men jag blev besviken. Jag vet mycket väl om att lättlästa böcker är väldigt avskalade men Flodvågen tyckte jag var alldeles för opersonlig och jag blev föga berörd av huvudpersonen Kevin. Dock gillar jag hur boken slutar, i ovisshet om vad som kommer att hända härnäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar