fredag 25 februari 2011

Flera nivåer fantasy


Jag har förkovrat mig lite i fantasygenren det senaste dygnet. Spiderwickböckerna av Tony DiTerlizzi har jag alltid tyckt sett väldigt lockande ut. Den första i serien, Vättar i väggen, var också sådär mysig som jag trodde. Syskonen Grace, dvs Mallory, Jared och Simon flyttar in i ett gammalt kråkslott tillsammans med sin nyskilda moder. Huset är murket och vissa delar är helt obeboeliga men huset rymmer också lönndörrar och hemliga rum. Det kommer konstiga ljud från inifrån väggarna, som om en mus eller ekorre skulle byggt bo där. När Jared hittar Arthur Spiderwicks gamla fälthandbok över mystiska väsen börjar saker och ting hända i huset. Barnen utsätts för en rad hyss och man anar att det inte är en vanlig mus som bor i väggarna. Är det en vätte eller rent av en vrese?

Det här är lite som Harry Potter fast på en mycket snällare nivå. Äventyrligt, mystiska väsen och hemligheter att avslöja. Böckerna är dessutom fulla av vackra illustrationer. Jag blir sugen på att läsa de övriga fyra delarna i serien.


Niklas Krog har skrivit Draksvärdet för LL-förlaget. Berättelsen utspelar sig i landet Anorien i en tid för länge sedan då det fanns riddare, drakar och prinsessor. Simon blir handplockad till att bli riddare Rolands vapendragare. Och som sådan får han följa riddaren på hans uppdrag. En dag får de i uppdrag av kungen att rädda prinsessan Maia som blivit bortrövad av en eldsprutande drake. Både Simon och riddare Roland anar att allt inte står rätt till men de beger sig liksom stadens alla andra riddare till Drakbergen för att försöka rädda prinsessan. Draksvärdet är i sin form den klassiska sagan med många stereotyper. Vi har den tappre men dumme riddaren, den ondskefulle trollkarlen, den vackra prinsessan och den unge och smarte Simon som är bokens hjälte. Draksvärdet är klassad som en vanlig Hc-bok, något som förvånar mig lite för i min smak så är den här berättelsen väldigt barnslig och alltför förutsägbar. Men så är jag ju ingen fantasyfantast heller så det är möjligt att denna bok i rätt händer kommer till sin rätt.


En blandning av fantasy, manga och hästbok är Noomi Heberts serie om Stall Norrsken. Den första boken Eldens gåva börjar med att Andrea precis flyttat till Norrland. Med sig har hon sin häst Avalanche som hon får placerad i Stall Norrsken. I stallet lär Andrea känna den hemlighetsfulla Åse, den charmige Joakim och den vilda Vera. Tillsammans råkar de ut för en mycket mystisk händelse under en ridtur i skogen. Efter den här upplevelsen är ingenting sig längre likt. Ungdomarna upptäcker att de har fått övernaturliga krafter, men vad värre är, får de veta, är att den mystiska händelsen har öppnat porten till underjorden. Endast de fyra har nu makt att stoppa de mörka krafter som vill ta sig upp.

Jag läser inte mycket fantasy, manga är inte min grej och hästböcker har jag inte läst sen mellanstadiet. Men Eldens gåva får klart godkänt av mig. Boken innehåller en rad mystiska ingredienser (väldigt uppfriskande att man blandar in samekultur i berättelsen) här finns äventyr och intressanta karaktärer. En spännande berättelse som jag hoppas kunna lura på de mangaälskande 5:orna på min skola och som kanske kan bli en ingång till lite annat än bara manga...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar