lördag 15 januari 2011

Maus

Det är alltid gripande att läsa sanna berättelser av överlevare från förintelsen. Jag har hört många lovord om Art Spiegelmans Maus tidigare och det gör ju att man blir nyfiken på att läsa den här Maus som så många hyllar. I och för sig brukar jag bli mer kritisk inställd när jag läser sådant som blivit mycket omtalat (millennium-trilogin förstår jag tex inte alls hur den kunnat bli så hyllad) men få gånger lever ryktet upp till förväntan. Maus var bra. Riktigt bra.

Art Spiegelmans pappa Vladek Spiegelman överlevde som polsk jude andra världskriget. Hans fru, Arts mamma överlevde också och efter krigsslutet förenades de båda och flyttade till USA. I ett försök att förstå sin far och lära känna hans historia intervjuar Art sin pappa och gör en serieroman om detta. Det är alltså både en berättelse om faderns liv under kriget och en metaberättelse om romanens tillkomst. Teckningarna är realistiska även om människorna karaktäriseras med olika djurhuvuden beroende på nationalitet eller kulturell tillhörighet. Judarna är tex möss och nazisterna avbildas som katter. Med detta bildspråk blir den uppdelning av "olika sorters människor" som rådde under andra världskriget väldigt tydlig. Många hemskheter som svält och död, avrättningar och koncentrationsläger skildras i Maus men utan att det går till överdrift. Tack vare serieformatet är den väldigt lättillgänglig och även om den räknas som en vuxenroman så tror jag inte att det är fel att sätta Maus i händerna på tex en 12-åring som vill veta mer om judeförföljelserna under andra världskriget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar